
Kardaanvõllid ja diferentsiaalid on olulised ülekandemehhanismid. Neid kasutatakse pöördemomendi edastamiseks ja selle jaotamiseks sõiduki telgede ja rataste vahel.
Erinevat tüüpi osi eristavad omadused
Sõltuvalt kinnitusviisist võivad kardaanvõllid olla ühe-, kahe- ja kolmeosalised. Esimesed paigaldatakse ilma laagreid kasutamata. Teised paigaldatakse ühe kesklaagri abil ja kolmandad kahe laagriga. Laagrid võivad olla silindrilised, koonuselised või nõela tüüpi. Võllid võivad omakorda olla torukujulised või teleskoobi tüüpi. Viimastel on keskel liugliides, mis summutab teljele osaks saavaid koormusi.
On olemas keskdiferentsiaal ja rattadiferentsiaal. Esimesed on tavalised maastikusõidukite jaoks loodud ja nende eesmärk on jaotada pöördemomenti telgede vahel. Viimaseid kasutatakse ka esi- ja tagaveolistel autodel. Nad jaotavad pöördemomendi rataste vahel. Neil võib olla erinev ehitus. Tänapäeval võib kohata järgmisi versioone:
- Juhi poolt juhitav diferentsiaalilukk. See jaotab pöördemomendi suhtega 50-50. Seda lukustatakse käsitsi.
- Torsendiferentsiaal. Seda iseloomustab tugevus ja kulumiskindlus. See võimaldab jaotada pöördemomenti erinevatel suhetel, näiteks 80-20, kuid see ei sobi sõidustabilisaatoriga sõidukitele.
- Suurhõõrdediferentsiaal. See ei vaja juhipoolset sekkumist ja võimaldab kahe ratta pöörlemiskiiruste vahel suure erinevuse saavutada.
- Viskosidur. Lukustamine tagatakse silikoonvedelikuga, millega komponendid täidetakse. Teljed ühendatakse ja ühendatakse lahti sujuvalt, ilma jõuajamile koormust avaldamata.
- Haldex mitmekettaline sidur. See reageerib kiiresti ja jagab pöördemomenti erinevate mustrite järgi. See sobib hästi kokku elektrooniliste süsteemidega, kuid see on suure koormuse korral aldis üle kuumenema.
Kasutamine ja asendamine: mida te peate teadma
- Vahetage regulaarselt (telje)diferentsiaali, jõuülekande ja jaotuskasti vedelikku. Veenduge, et selle kogus vastab sõiduki tehnilistele nõuetele. Ebapiisav õlitase põhjustab suurrataste, väikerataste ja tihvtide kulumist ning ülekuumenemist. Nende osade kulumist võivad näidata mitmesugused märgid, näiteks halvenenud juhitavus ja koputav heli teravate pöörete tegemisel. Õlivahetuse vahemikud on erinevad sõltuvalt agregaadist ja sõidukist. Sellekohase teabe leiate sõiduki hooldusjuhendist.
- Määrige kardaanvõlli liigendeid regulaarselt. Seda on soovitatav teha iga 5000-6000 km järel või näiteks mootoriõli vahetamisel. See aitab vältida õli mahakulumist laagritelt, kaitsta neid kulumise, korrosiooni, ülekuumenemise ja purunemise eest. Vigase liigendi tundemärgid on iseloomulik metalne kolks auto käivitamisel, suure liikumiskiiruse juures ilmnev vibratsioon ja kriginad.
- Iga kord, kui hooldate oma sõidukit, kontrollige komponentide kinnitusi ja vajadusel pingutage neid. Need võivad aja jooksul lahti tulla. Selle probleemiga kaasneb tugev löök auto põhja piirkonnas kohe pärast käiguvahetust ja vibratsioon.
topvaruosad.ee: ainult kvaliteetsed autoosad
Meie e-poest saate alati osta kardaanvõlli ja diferentsiaali. Üks meie peamisi eeliseid on põhjalikult valitud tootevalik, mis vastab autohuviliste nõudmistele, kes sõidavad nii eelmiste põlvkondade autode kui just konveierilt maha veerenud sõidukitega. Seega pole teil oma auto jaoks varuosa leidmisel raskusi. Vajadusel aitavad teid meie spetsialistid.